Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis


Tai yra pirmoji dalis naujo, plataus masto tyrimo, kurį atliko tarptautinės tyrimų bendruomenės „InformNapalm“ Baltarusijos tarnybos redaktorius Denisas Ivašinas. Taip pat šis tyrimas buvo publikuotas Baltarusijos respublikiniame leidinyje „Novy Čas“. Tyrimo medžiagoje atskleidžiama žiniasklaidos struktūrų tinklo veikla, kurios pagalba Rusijos Federacija vykdo įtakos operacijas informaciniame kare prieš Ukrainą, Baltarusiją, Moldovą ir Baltijos šalis.

Šiame tyrime išsamiai atskleidžiame, kaip Rusija naudojasi žurnalistų bendruomenės, taip vadinamų diskusijų klubų „Impressum“, „Format-A3“ ir „Skovoroda“ tinklo atstovais, vykdydama propagandą, informacines-psichologines operacijas kaimyninėse valstybėse.


Rusijos Federacija naudoja suformuotą ir sukurtą žiniasklaidos struktūrų sistemą, įgyvendinti vieningą planą informaciniame kare prieš Ukrainą, Baltijos šalis, Moldovą ir Baltarusiją – šiandien pagrindinius Rusijos Federacijos taikinius.


Filosofas Jeanas-Jacques’as Rousseau žiniasklaidą pavadino „ketvirtąja valdžia“. Nuo to laiko praėjo daugiau nei du šimtmečiai, spausdintos žiniasklaidos priemonės virto pasaulinėmis skaitmeninėmis informacinėmis sistemomis, kurios apima transnacionalines auditorijas. Dėl esminių pačių komunikacijos kanalų pokyčių, žiniasklaidos įtaka konkrečios šalies gyventojams ir visai žmonijai tapo milžiniška.


Žmogus, pagal savo neurobiologinį pobūdį, lieka nepakitęs, o techninės propagandos galimybės, įgyjančios vis švelnesnes ir nepastebimas įtakos formas, nuolat tobulėja.


2007 m. Vladimiras Putinas savo garsioje Miuncheno kalboje pareiškė, kad Rusijos Federacija pasirinko naują ypatingą kelią, kurį sudaro neoimperinės politikos įgyvendinimas. Po šio įvykio Rusijos imperijokratija su nauja jėga pradėjo vykdyti agresyvius veiksmus, siekdama įgyvendinti „minkštosios galios“ (soft power) strategiją kaimyninėse šalyse. Prioritetiniais taikiniais tapo šalys, kurios anksčiau buvo Sovietų Sąjungos dalimi ir kurias Rusija laiko tiesiogine savo įtakos ir gyvybinių interesų sfera.


Remiantis rusiška terminija, „ketvirtoji valdžia“ šiose „artimojo užsienio“ šalyse ėmė kurti propagandinės žiniasklaidos klubus, kurių pagrindiniai uždaviniai buvo išsaugoti didelę visuomenės dalį Rusijos kultūrinėje, humanitarinėje ir informacinėje erdvėje, palaikyti glaudžius ryšius ir koordinuoti veiksmus su prorusiškomis jėgomis. Taip pat skatinti gyventojus priimti teigiamą Rusijos įvaizdį, kuris kartu lemia Rusijos Federacijos „minkštosios galios“ strategiją.


Žiniasklaidos klubų tinklas – Rusijos įtakos operacijų vykdytojai


Susiformavęs vadinamųjų diskusijų žiniasklaidos struktūrų tinklas kilo iš „Impressum“ klubo, įsteigto Estijoje 2008 m. 2009 m. buvo įkurtas dabar kertinis tinklo klubas „Format-A3“, kuris savo veiklą pradėjo Moldovoje ir nuo 2010 m. tapo Rusijos Federacijos įtakos Ukrainos Kryme operacijų vykdytoju. Tais pačiais 2010 m., po prorusiškojo kandidato Viktoro Janukovyčiaus pergalės prezidento rinkimuose, Ukrainos sostinėje pasirodė naujas tinklo struktūrinis elementas – klubas „Skovoroda“. 2011 ir 2012 m. „Format-A3“ stiprina savo veiklą ir plečia veiklą kitose Baltijos šalyse – Latvijoje ir Lietuvoje. Nuo 2015 m. Baltarusija, prisidengiant „Format-A3“ klubu,  tapo pagrindiniu Rusijos įtakos operacijų taikiniu. Per penkerius savo veiklos Baltarusijoje metus klubas surengė beveik 90 (!) renginių, kuriuose dalyvavo tūkstančiai žmonių, dalyvavo daugybė žurnalistų bendruomenės atstovų nacionaliniu ir regioniniu lygiu, priėjo prie studentų auditorijos Minske ir Gardine, užsitikrino Baltarusijos valstybinio ideologinio aparato lojalumą ir paramą.


Pagrindinis tinklo partneris yra juodašimtiškas „Izborsko klubas“, įkurtas 2012 m. rugsėjo mėn. Izborske, Rusijos Federacijos Pskovo srityje. Tai yra Rusijos visuomenės veikėjų ir ekspertų organizacija, kuriuos vienija antiliberalios pažiūros ir kurie yra Rusijos neoimperializmo ir euroazianizmo  ideologai. Tai yra Rusijos Federacijos nacionalinis geostrateginis projektas, kuriame išdėstoma esminė pozicija „rusų pasaulio“ paradigmoje. Šiam projektui įgyvendinti Rusijai gyvybiškai reikia Ukrainos ir Baltarusijos, Moldovos ir Baltijos šalių, be kurių ji iš esmės yra Azijos valstybė.


„Izborsko klubo“ pirmininkas ir pagrindinis ideologas yra šovinistinio Rusijos laikraščio „Zavtra“ vyriausiasis redaktorius Aleksandras Prochanovas. Klubo branduolį sudaro žmonės, tiesiogiai susiję su dinaminio konservatizmo centru (institutu), kuriam vadovauja Vitalijus Averjanovas, vienas iš vadinamosios „Rusijos doktrinos“, kurią jos kūrėjai vadina pagrindiniu „rusų pasaulio“ programos dokumentu. Nemaža dalis nuolatinių Izborsko klubo narių tiesiogiai dalyvauja kaip pranešėjai visuose žiniasklaidos klubų tinklo renginiuose.


Baltarusijos informacinėje erdvėje šių klubų, visų pirma „Format-A3“, veikla, susijusi su rimtomis grėsmėmis Baltarusijos nacionaliniam saugumui, anksčiau nebuvo nagrinėjama . Mes bandysime užpildyti šią spragą, parodyti šių žiniasklaidos struktūrų įsiskverbimo į Baltijos šalių, Moldovos, Ukrainos ir Baltarusijos visuomeninį gyvenimą mastą ir mastą. Atskleisti naudos gavėjus, pateikti informaciją apie jų aktyvus ir projektus. Tokia išsami ir išsami Rusijos žiniasklaidos klubų tinklo veiklos analizė atliekama pirmą kartą.


Dabar per COVID-19 pandemiją Rusijos propagandos struktūrų, tame tarpe Baltarusijos, veikla yra tam tikroje sustingimo fazėje, iš jų atimama didelė auditorija, ypač žurnalistų ir studentų sluoksniuose. Mes turime unikalią galimybę, prieš jiems vėl aktyvuojantis, išstudijuoti ir suprasti Rusijos informacinio poveikio instrumentus, Rusijos įtakos ir propagandos priemones.


Rusijos įtakos operacijų ir propagandos priemonių valdymas


Tiesioginį diskusijų žiniasklaidos klubų „Impressum“ ir „Format-A3“ valdymą vykdo Galina Sapožnikova.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Galina Sapožnikova / klops.ru


Galina Michailovna Sapožnikova gimė 1964 m. liepą Iževske, Udmurtijos ASSR, Rusijos Federacijoje. 1988 m. ji baigė Leningrado valstybinio universiteto žurnalistikos skyrių, buvo paskirta dirbti į laikraštį „Estijos jaunimas“ (Estijos SSR komjaunimo spaudos organas rusų kalba). Po metų ji tapo „Komsomolskaya Pravda“ (KP) korespondente Estijoje, Suomijoje ir Švedijoje. Nuo 1999 m. ji dirba KP redakcijoje Maskvoje.


Jai buvo įteiktas Rusijos vyriausybės komisijos dėl tautiečių užsienyje apdovanojimas už ypatingą indėlį į Rusijos tautiečių informacinę paramą (2010 m.). Rusijos Federacijos prezidentas jai įteikta padėką už „didelį indėlį į Rusijos žurnalistikos plėtrą“ (2011 m.). Jai suteikta daugelis Rusijos žurnalistinių apdovanojimų, įskaitant vadinamąją Olesio Bužinos tarptautinę literatūros ir žiniasklaidos premiją (2016 m.). Šios premijos  laureatai taip pat yra tokios odiozinės asmenybės, kaip „Rusų pavasario“ Donbase organizatorius Pavelas Gubarevas, antiukrainietiškas tinklaraštininkas Anatolijus Šariijus, Rusijos okupantų bendrininkai Josifas Kobzonas ir propagandistas Kirilas Vyšinskis.


Galina Sapožnikova yra daugybės propagandinės medžiagos, nukreiptos pirmiausia į Ukrainą, Baltijos šalis ir Lenkiją, autorė. Iki 2018 m. lapkričio mėn. ji buvo gana aktyviai publikavosi prorusiškame resurse IMHOclub. Ji taip pat bendradarbiavo su propogandiniu „Sputnik“ kanalu. Ji atvirai šlovina Rusijos įvykdytą Krymo okupaciją. 2017 metais ji neteisėtai lankėsi Kryme.


Media klubas „Impressum“


Pirmasis struktūrinis tinklo elementas yra žiniasklaidos klubas „Impressum“ (MTÜ Impressum), įkurtas Taline 2008 m. spalio 28 d., praėjus beveik dviem su puse mėnesio po aktyvios Rusijos karinės agresijos fazės pabaigos Gruzijos Samačablo regione. Pasak Estijos vidaus saugumo tarnybos („Kaitsepolitseiamet“, „KaPo“), šis žiniasklaidos klubas buvo specialiai  sukurtas tam, kad taptų Rusijos įtakos operacijų kanalu Estijoje


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Klubą valdo vietinis verslininkas, laikraščio „Komsomolskaya Pravda“ Šiaurės Europos regionui leidėjas ir vyriausiasis redaktorius Igoris Teterinas ir, kaip jau buvo minėta, “KP” žurnalistė Galina Sapožnikova.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

„KaPo“ atstovai įsitikinę, kad nuo pat veiklos pradžios klubas reguliariai rengė antiestiškus propagandinius renginius. Pagrindinė klubo (tiek šio, tiek kitų tinklo komunikacijos platformų) veikla yra viešų susitikimų, apskritų stalų, praktinių užsiėmimų, įvairių pristatymų su pranešėjais rengimas, dalyvaujant žinomoms žiniasklaidos asmenybėms, nuomonės lyderiams, autoritetingais kultūros, mokslo, verslo, politikos veikėjais. Pažymėtina, kad Estijos slaptosios tarnybos dažnai uždraudžia šiems „rusų pasaulio“ atstovams būti šalyje, teisiškai suteikdamos jiems „persona non grata“ statusą (1, 2).

Paprastai renginiuose dalyvauja prorusiškų organizacijų aktyvistai, pirmiausia „Nočnoj dozor“, ir rusiakalbės žiniasklaidos žurnalistai.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Viename iš „Impressum Media Club“ renginių Taline / sputnik-news.ee


„KaPo“ tiesiogiai jungia „Impressum“ klubą su Rusijos Federacijos užsienio žvalgybos tarnyba (SVR). „KaPo“ komisaras Andresas Kaharas laikraščio „Eesti Paevaleht“ priede – „Riigi Kaitse“ (Valstybės gynyba) pateikė informacijos, kad pagrindinius „Impressum“ renginius surengė Sapožnikova“, turinti glaudžius ryšius su vietiniais prorusiškais ekstremistais, daugiausia iš „Nočnoj dozor“ grupės ir „Rusijos tautiečių“ organizacijos aktyvistais.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

„Nočnoj dozor“  buvo smurtinių riaušių iniciatoriais 2007 m. balandžio mėn. Taline, kai buvo perkeliamas, taip vadinamas, „Bronzos kario“ monumentas į karių kapines.


Amerikiečių rašytojas ir žurnalistas Pete’as Earley savo knygoje „Comrade J – the untold secrets of Russia’s master spy in America after the end of the Cold War“ („Draugas J – neatskleistos Rusijos šnipo paslaptys Amerikoje pasibaigus šaltajam karui“) paskelbė Rusijos užsienio žvalgybos tarnybos pareigūno Sergejaus Tretjakovo, kuris 2000 m. perėjo į JAV pusę, liudijimus. Anot šio perbėgelio, dešimtajame dešimtmetyje daugiau nei dešimt žmonių dirbo „Komsomolskaya Pravda“ korespondentais užsienyje, iš kurių tik vienas negavo atlyginimo Užsienio žvalgybos tarnyboje. Ši specialioji tarnyba, viena iš pagrindinių Rusijos užsienio žvalgybos agentūrų, naudosi agentų tinklu, kurį sudaro žurnalistai, su tikslu patekti į svarbius objektus ir bendrauti su svarbiais asmenis.


Dar kartą pabrėžiame, kad Galina Sapožnikova dirbo Estijoje „Komsomolskaja Pravda“  korespondente 1989–1999 metais.


Taip pat skaitykite: Agresyvi Rusijos minkštoji galia Europoje


Nustatyta, kad klubo „Impressum“ įkūrėjui Igoriui Teterinui priklauso leidybos įmonė „SKP Media“, kuri Šiaurės Europoje (Estijoje, Latvijoje ir Suomijoje) leido laikraštį „Komsomolskaja Pravda“.  2018 m.  apyvarta buvo daugiau nei 200 tūkst. eurų.  „SKP Media“ leidykla buvo įkurta 2003 m., jos dalis taip pat buvo susivienijimas „Russkaja Kniga“. 2018 m. kovo mėn. savininkas priėmė sprendimą parduoti savo dalį „Komsomolskaja Pravda“ laikraštyje Šiaurės Europoje. Teterinas taip pat turi bendrą turtą su Galina Sapožnikova – kompanijas „Baltinpress“ ir „Masterclass“.


Estų žurnalistas ir publicistas Olegas Samorodniy (buvęs „Komsomolskaja Pravda“ vyriausiasis redaktorius Šiaurės Europoje), savo knygoje „Pusiautikių našta“ atskleidžiantis prorusiškų pajėgų griaunamąją veiklą, pateikia įrodymus, kad Igoris Teterinas devintojo dešimtmečio pabaigoje kartu su Vladimiru Iliaševičiumi parašė skandalingus straipsnius apie deportaciją iš Estijos, kurie buvo paskelbti tuometinėje sovietinėje spaudoje. „KaPo“ duomenimis, nuo 1983 m. balandžio iki 1988 m. kovo mėn. Vladimiras Iliaševičius buvo operatyvinis darbuotojas Estijos SSR KGB 1-ajame skyriuje (žvalgyba). Anot „Postimees“, jis buvo išsiųstas į Suomiją po žurnalito priedanga dirbti sovietinėje naujienų agentūroje APN, kurioje dirbo iki 1991 m. pabaigos.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Vladimiras Iliaševičius Rusijos propagandos kanalo „Sputnik“ Estijos skyriaus spaudos centre / sputnik-news.ee


Dešimtojo dešimtmečio pradžioje Iliaševičius bendradarbiavo su laikraščiu „Molodež Estonii“, vėliau buvo savaitraščio „Russki Telegraf “ vyriausiasis redaktorius. Įkūrus klubą „Impressum“, Teterino ir Iliashevičiaus tandemo veikla labai suaktyvėjo. 2009 m. pavasarį jie prisidėjo prie estų kalba išleistos knygos „Deportacijos Estijoje“ (Est. – „Deporteerimised Eestis: kuidas see asub seal“) platinimo, kuria Rusijos istorinės atminties fondo vadovas Aleksandras Diukovas bandė pateisinti masinį estų trėmimą į Sibirą. Aleksandras Diukovas tarptautiniuose akademiniuose sluoksniuose yra atvirai vadinami Kremliaus revizionistu ir istorijos klastotoju.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Šios knygos išleidimas Estijoje provokuojančiai sutapo su estų masinio deportavimo 60 -osiomis metinėmis. Knygą išleido leidykla „Tarbeinfo“, kurios valdybos narys yra minėtasis Vladimiras Iliaševičius. Šio Rusijos propagandos produkto pristatymas Taline buvo organizuotas tiesiogiai Igorio Teterino ir Galinos Sapožnikovos vadovaujamo klubo „Impressum“ pagrindu.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Būdingas visų su Rusijos Federacija susijusių diskusijų klubų bruožas yra tai, kad be pranešėjų, jie taip pat kviečia į renginius dalyvauti žinomas vietos asmenybes ir nuomonės formuotojus, kurie diskusijų metu gali pateikti ekspertinį vertinimą. Pasinaudojant jų reputacija ir įtaka, bandoma žiūrovams sukurti tam tikro šių įvykių nešališkumo iliuziją. Iš pirmo žvilgsnio šie susitikimai nėra provokuojantys, tačiau išsami analizė rodo, kad pagrindinis jų tikslas yra vykdyti ilgalaikes ir nuoseklias Rusijos Federacijos įtakos operacijas, kurių tikslai ir uždaviniai yra skirti kiekvienai konkrečiai šaliai.


Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje ši veikla vykdoma trimis pagrindinėmis kryptimis: nacionalinio elito atstovų kaltinimas, kad jie laikosi nacizmo; skleisti dezinformaciją apie rusakalbių gyventojų diskriminaciją ir tariamą priverstinį valstybinės kalbos mokymą švietimo įstaigose; primesti nuomonę apie žlugusių Baltijos valstybių būklę (failed states), kurios tariamai „buvo vienos sėkmingiausių SSRS ir tapo vienos skurdžiausių Europos Sąjungoje“.


Buvo nustatyta, kad Estijoje informacinę paramą „Impressum“ klubo veiklai pirmiausia teikė šios žiniasklaidos priemonės: PBC, „Komsomolskaja Pravda“ Šiaurės Europoje, „MK-Estonia“, Estija „Sputnik“, diena iš dienos, „Radio 4“ Estijoje, Rusijos portalas, agentūra „SKP News“, dv.ee, postimees.ee, stolitsa.ee, linnaleht.ee, mnenie.ee, err.ee, baltnews.ee.


Galinos Sapožnikovos veikla Estijoje neapsiriboja vien „Impressum“ klubo darbo organizavimu. Ji taip pat kuria ir platina savo informacinius produktus šioje šalyje. Yra nustatyta, kad Sapožnikova yra knygos „Arnoldas Meris: paskutinis Estijos didvyris“ autorė, kurią 2009 m. išleido Igorio Teterino ledykla „SKP Media“.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

Į šią knygą galima užtikrintai žiūrėti kaip į Rusijos informacinio karo prieš Estiją dalį. 2007 m. Estijos prokuratūra nusiuntė teismui baudžiamąją bylą dėl kaltinimų Arnoldui Meriui dalyvavus Estijos civilių gyventojų genocide. Būdamas Estijos SSR komjaunimo centrinio komiteto pirmuoju sekretoriumi, jis koordinavo ir prižiūrėjo estų deportaciją iš Hyjumos salos į Sibirą 1949 metais. Meris mirė taip ir nesulaukęs teismo nuosprendžio.


Svarbu tai, kad visos didelės Talino salės atsisakė suteikti savo patalpas propagandos leidinio pristatymui. Dėl to pristatymo vieta tapo Rusijos ambasada ​​Estijoje. Po kurio laiko Sapožnikova gavo apdovanojimą už šią knygą iš Rusijos Federacijos federalinės spaudos ir žiniasklaidos agentūros.


Igorio Teterino „SKP Media“ taip pat išleido Rusijos karinės propagandos rinkinį „Mažojo Kaukazo karo anatomija“ apie Rusijos agresiją prieš Gruziją 2008 metais ir kitą rinkinį „Netrumpa atmintis“ 2009 metais. Paskutinėje knygoje naujausia Estijos istorija pateikiama per „rusų pasaulio“ ideologijos prizmę.


Kaip matote, Rusijos Federacijos įtakos operacijoms NATO valstybėje Estijoje yra suformuotas puikiai veikiantis įgyvendinimo mechanizmas – nuo žiniasklaidos produkto sukūrimo iki jo informacinio palaikymo ir platinimo.


Žiniasklaidos klubas „Formatas-A3“


2009 m. liepos mėn. Maskvoje pasirodė antrasis ir pagrindinis diskusijų žiniasklaidos tinklo klubas „Format-A3“. Jį sukūrė žurnalistai iš pagrindinių Rusijos propagandos ruporų – valstybinio televizijos kanalo „Rossija“ ir didžiauso Rusijos savaitinio laikraščio „Komsomolskaja Pravda“. Pastarasis savaitraštis yra to paties pavadinimo leidyklos dalis, kurią oficialiai kontroliuoja Rusijos žiniasklaidos magnatas ir naftos prekeivis Grigorijus Beriozkinas, o kai kurių šaltinių teigimu, jį tiesiogiai prižiūri žmonės iš Rusijos prezidento administracijos.


Šis klubas jau kurį laiką veikia Baltarusijoje, tačiau kol kas jo veikla liko nepastebėta šalies pilietinės visuomenės. Iš viso šiame tyrime pateiktos informacijos matyti, kad jos veiklai turėtų rūpėti ne tik Baltarusijos pilietiniai visuomenei, bet ir visam Baltarusijos nacionalinio saugumo sektoriui.


Galina Sapožnikova, kaip pažymėta aukščiau, taip pat yra žiniasklaidos klubo „Format-A3“ vadovė. Šios žiniasklaidos struktūros veiklos organizavimas yra identiškas jos vadovaujamam klubui „Impressum“. Įdomu, kad yra ir kita klubo pavadinimo versija – „Formatas A-3“ – net organizatoriai, aprašydami savo klubų veiklą, tikslus ir uždavinius, varijuoja šiais pavadinimais.


Pirmasis šio klubo objektas buvo Moldova, kurios sostinėje Kišiniove iki 2009 metų paabaigoje buvo surengti pirmieji du renginiai. Moldovos atstovybės „Format-A3“ vykdomasis direktorius yra Irina Ivančenko, leidinio „Komsomolskaja Pravda“ žurnalistė Moldovoje. “ Buvo nustatyta, kad Ivančenko vadovauja Kišiniove įsikūrusiai visuomeninei organizacijai „Dialogum“ (Asociaţia Obştească „Dialogum“), kuri buvo įsteigta 2015 m. gruodžio mėn. Būtent ši organizacija veikia kaip „Format-A3“ partnerė renginių Moldovoje metu.


Rusijos žiniasklaidos klubai informaciniame kare. I dalis

„Dialogum“ yra vadinamosios „Rusijos tautiečių koordinavimo tarybos“ (KRSK) narė Moldovoje. Panašus Rusijos tautiečių organizacijų konglomeratas veikia Baltarusijoje (KSORS), Ukrainoje (VKSORS) ir Baltijos šalyse (KSORS Lietuvoje ir Latvijoje, KSRSE Estijoje). Rusija formuoja prorusiškų organizacijų tinklus visose posovietinėse valstybėse, kurie yra naudojami vykdyti įtakos operacijas.


Pirmasis „Format-A3“ klubo renginys, 2009 m. lapkričio mėn. Kišiniove prasidėjo Moldovos žiniasklaidos atstovų susitikimu su Rusijos žurnalistu ir rašytoju Andrejumi Konstantinovu, žinomu Rusijos nusikalstamo pasaulio romantizavimu. Tų pačių metų lapkritį klubas surengė dar vieną susitikimą Moldovoje, šį kartą su Globalizacijos instituto direktoriumi ir nuolatiniu „Izborsko klubo“ nariu Michailu Delyaginu.


Taip pat skaitykite: Rusijos smogiamosios puolimo pajėgos netoli Baltarusijos ir Ukrainos: Klincy


2013 m. birželio mėn. žiniasklaidos klubas „Format-A3“ surengė išvažiuojamąjį „Izborsko klubo“ susitikimą Tiraspolyje, nepripažintos taip vadinamos Padniestrės Moldovos Respublikos (PMR) sostinėje, kuriame dalyvavo Aleksandras Prochanovas, Aleksandras Duginas ir Andrejus Kobiakovas. Renginyje taip pat dalyvavo Konstantinas Zatulinas – NVS šalių instituto vadovas ir vienas iš „Rusijos pavasario“ architektų.


Informacija apie Moldovos klubų renginius buvo platinama šiose Moldovos žiniasklaidos priemonėse: „Kišiniovski Obozrevatel“, Naujienų agentūra „Novosti-Moldova“, Komsomolskaja Pravda“ Moldovoje, „Argumenty i Fakty“ Moldovoje, „ laikraščiai „Flux“, „Capitala-Stolica“. “,  televizijos kompanija „NIT“, „Sputnik Moldova “; Padnestrės Moldovos Respublikos teritorijoje: Naujienų agentūra „Novy region-Padniestrė“, televizija „PMR“, „Radijo Padniestrė“.


Klubo „Format-A3“ tikslai Moldovoje, kaip ir  klubo „Impressum“ Estijoje tikslai yra įtvirtinti dalį Moldovos visuomenės Rusijos kultūrinėje, humanitarinėje ir informacinėje erdvėje, koordinuoti veiksmus su vietos prorusiškom jėgomis ir primesti teigiamą Rusijos Federacijos įvaizdį.


Taip pat skaitykite: Zatulinas, Malofejevas, Usovskis – Rusijos Federacijos  ardomoji veikla Lenkijoje (infografika)


Tai pirmoji tyrimo dalis. Antrajame atskleisime Rusijos žiniasklaidos klubų tinklo dalyvavimą vykdant Rusijos Federacijos įtakos operacijas Ukrainoje, kurios tapo Ukrainos teritorijos karinės okupacijos prologu, be to, paskelbsime informaciją apie šių organizacijų ardomąją veiklą Latvijoje ir Lietuvoje.


Denisas Ivašinas, redaktorius InformNapalm Беларусь


InformNapalm_logo_07.png

Partneris Lietuvoje